243798619_4382266148560338_2357677835901232505_n.jpg

Områdeleder:

Jane Baumgartner-Nielsen

FAMILIEGUDSTJENESTER

En af de nyeste skud på stammen i Aarhus Valgmenigheds børne- og familiearbejde er ”Gudstjeneste og fællesskab for familier”. Det startede i det helt små under vinterens nedlukning med en halv times gudstjeneste fyldt med børnelovsang og bibelfortælling – som børne- og familieudgaven af de velbesøgte halvtimes-aftengudstjenester, vi havde i samme periode.

I takt med restriktionerne forsvandt er fællesskabsdelen vokset med god tid og mulighed for leg, samtale og aftensmad.

Vi starter ved 16-tiden hvor familierne ankommer stille og roligt og lige ”lander” efter en lang arbejdsdag og institutionsdag. Der er kaffe til de voksne og snacks til børnene. Børnene løber helt naturligt rundt og udforsker kirken og ser de andre børn.

Klokken 16.30 samles vil til gudstjeneste i kirkesalen. I modsætning til den sædvanlige søndagsgudstjeneste er ALT i gudstjenesten i børnehøjde – og børnene inddrages i lovsang og forkyndelse. Her i efteråret har vi hørt om børn i Bibelen.

Efter gudstjenesten fortsætter fællesskabet omkring aftensmad, og vi hjælper hinanden med at rydde op senest kl. 18.00.

Det lidt mere uformelle format og tidspunktet på dagen betyder, at der dukker familier om, for hvem gudstjeneste om søndagen ikke er et oplagt valg i ugerytmen. Det betyder også, at det for nogen familier og børn er nemmere at få snakket med andre familier og føle sig som en del af fællesskabet og menigheden.

Vi drømmer om at lave små ”værksteder” før og efter gudstjenesten, hvor børn og voksne sammen kan lave forskellige kreative udfoldelser med fx hammer & søm eller perler & papir.

Har du lyst til at være med i teamet – så sig endeligt til!